sunnuntai 21. syyskuuta 2014

Aina yhtä ihana Tallinnaah!

Eilen oli jälleen aika odotetun vuosittaisen naisten Tallinnan reissun. Aamutuimaan muiden vielä kuorsatessa minä jo ratikkapysäkillä törötin hyvissä ajoin, jotta kerkeän riittävän aikaiseen ratikkaan ja ajoissa myös satamaan. Kadut olivat vielä autioita, maassa ja pysäkilläkin aamukastetta, kun nenäni oli kohti Länsisatamaa.

7 minuuttia vielä ratikan tuloon

Autiot aamukadut  klo7 lauantaina

Matkan teko alkoi tutusti kokoontumalla Länsisatamassa lippukojujen tuntumassa, mutta tällä kertaa yhtä lukuunottamatta meidän muiden ei tarvinnut jonottaa, kun oltiin käyty hakemassa liput jo aiemmin taskuun. Laivamatka meni oikein kivasti ensin hytissä turisten ja 9.30 aamiaiskattausta odotellen. Maistuva aamiainen urakoitiin muutaman kuplivapullon kera ja sitten oltiinkin jo valmiita singahtamaan kuka minnekin. Aika monella oli hoitoja varattuna, mutta itse olin tällä kertaa vain turisteeraamassa kaupungilla, joten olin vapaa tekemään mitä vaan. Meitä "hoidottomia" oli kaksi porukassa, joten me sitten menimme katselemaan Virukeskuksen kauppoja, joista aika pikaisesti jo suuntasimme Amarillon terassille aurinkoon, johon hoidossa käyneitä reissukamujamme alkoi tippua jahka olivat hoitonsa saaneet hoidettua. Uskomattoman lämmintä oli, kun pystyi istumaan terdellä ihan topissa! Jotain aurinkolasikauppoja ja korukauppoja tuli käytyä tutkailemassa, mutta mitään tuliaisia ei niistä tullut hankittua.

Nälkähän siinä alkoi jo pikkuhiljaa tulla ja kellokin onneksi jo kolkutella klo 15:a, johon olimme tehneet varauksen Telliskiven F-Hoone-ravintolaan. Harmiksemme emme päässeet terassille syömään, kun paikka on sen verran suosittu, mutta sisältä saimme kuitenkin sellaisen pöydän, johon pääsi aurinkokin pilkahtamaan. Ihan aluksi suloinen tarjoilijatyttösemme kertoi meille, että heillä on aikamonen kaaos meneillään ja ruokien odotusaika olisi jopa tunnin! Noh, eihän se meitä haitannut, odotusajanhan voisi hyvin kuluttaa proseccon kera ja menipä osa porukkaa koluamaan läheistä sisustuskauppaakin. Listat tutkittiin ja mieleisemme löydettiin ja ah mikä makuelämys meitä seurasikaan!

Itse tilasin alkuruoaksi aivan järjettömän maukkaan vuohenjuusto bruleen punajuuripeston kera, jonka hinta oli huikeat 4,80 €. En muista milloin olisin syönyt yhtä herkullisen alkuruoan; kaikki maut täydensivät toisiaan aivan älyttömän hyvin, herneenversojen kruunatessa makusinfonian! Ja hinta 4,80 €...

Goat Cheese brûlée cream with beetroot pesto
Kesällä kävimme F-Hoonessa ja siltä reissulta mieleeni oli erityisellä lämmöllä jäänyt silloin syömäni burger-ateria, jonka halusin sitten tälläkin kertaa tilata. Luulinkin tilanneeni saman burgerin kunnes pääruoka tuli pöytään: sehän oli aika paljon reilumman kokoinen burgeri ja ranskalaisten tilalla oli jotenkin ihanasti valmistetut porkkanasuikaleet ah! Juttelinkin sitten tarjoilijamme kanssa, joka infosi, että heillä on seasonal menut, jotka ilmeisimmin vaihtuvat 4 krt vuodessa ja siksi burgerinikin oli nyt erilainen. Ei haitannu, hyvältä maistui tämäkin tulinen burger, joka lähti niin nopeasti ääntä kohden, että jäi kuvakin ottamatta hehh! Aika kylläinen olo oli jo alku- ja pääruoan jälkeen, vaikka heitin burgerin kannenkin sivuun välttääkseni täydellistä ähkyä - ja joo, ehkä jättääkseni tilaa mahdolliselle jälkiruoalle ;-) ...joka sitten oli se oikea creme brulee, jota piristämään oli vielä laitettu ihana vadelmasorbettipallo ja mintunlehtiä (annos 3,50 €). Ei varmaankaan tarvi kertoa, että maut olivat jälleen kerran mietitty tarkkaan ja rimmasivat toisiinsa aivan yhtä hyvin kuin siinä alkuruoassakin. Nautinto jatkui ja kaikki olimme ihan ymmyrkäisinä ruokien herkullisuudesta.

Crème brûlée with praline and raspberry sorbet
Itse F-Hoonehan sijaitsee vanhalla teollisuusalueella, paikka ei siis ole mitenkään fiini, mutta sitäkin mielenkiintoisempi ja todella viihtyisän rento kaikkine yksityiskohtineen. Pihaltakin löytyy graffitiseinää, patsaita jne...

F-Hoonen sisäänkäynti

Kadulta mennessä pujahdetaan teollisuusalueelle sisään ja pihan perältä löytyy makujen taivas, F-Hoone!
F-Hoonen jälkeen menimme vielä porukalla siihen läheiseen sisustuskauppaan ja varmaan sieltä vielä tuli jotain hankintojakin osalla tehtyä. Olimme soittaneet tutun taksikuski-Ivon (jo edellisvuonna kuskimme) noutamaan meitä F-Hooneelta ja toimittamaan meidät takaisin satama-alueelle. Tavalliseen tapaan osa porukkaa meni perinteiselle Rimin kierrokselle ennen laivaannousua.

Luottokuski hoiti meidät F-Hooneelta satamaan

Itse lähdin parin muun kanssa jo satamaa kohden tarkoituksenani napata pari viinipönikkää mukaani ja olkoon ne tuliaiseni. Sadamarketin Alkopörssistä löytyikin suosikki-Rieslingini (Devil's Rock) ja huomattiinpa siinä kylmäkaapissa myös euron lonkeroita, jota pari nappasimme matkaevääksi. Ajatelkaas, laivalla lonkerot oli 2,70€ ja Alkopörssistä sai hintaan euron kappale, aikamoista! Siitä Alkopörssistä menimme vielä sataman läheisen toisen ostoskeskuksen penkeille nauttimaan viimeisistä auringonsäteistä kera lonkeron.

Matching colors, kynnet ja juoma ;-) (Tunnustetaan, että lavastettu
tilanne huomattuamme sävyt, itselläni oli karpalolonkero ;))
Kuva: Anki Långbacka

Laivalla hyttiin päästyämme meininki oli kuten aiemminkin, ostosten läpikäyntiä - mitäs sitä tulikaan hankittua ja esittelyä muille.

Mustaa vessapaperia! Ihanan tuoksuista huuhteluainetta!

Hytissämme oli peilikatto!

Sitä tavaraa mahtuu ja mahtuu, yllättävän paljon
Vielä piti kuitenkin pieni mutka tehdä kosmetiikkakauppaan ostamaan pieni kiva meikkipaletti, jollaisia osa reissuporukasta oli hankkinut jo menomatkalla. Kauppaan mennessä aloin vielä pohdiskella sellaista juhlakäsilaukkua, jossa ei olisi hihnaa lainkaan, mutta eipä sieltä hyllyistä sitten oikein passelia sellaista löytynyt, höh. Toinen tarjous kuitenkin palautui aamusta mieleeni, kun Armanin hyllyn reunalla oli "kun ostat kaksi Armanin tuotetta, saat lahjan kassalta". Kamuni kehotuksesta menin myyjiltä kysymään, että mikähän tämä lahja mahtaisi olla - sillä voisi olla ratkaiseva merkitys ostopäätökseen. Pyyhkeiden ja t-paitojen kautta myyjä päätyi lopulta mustaan iltalaukkuun ostolahjana ja arvatkaas vaan lähtikö kotiini vanhat tutut tuoksut Aqua di Gio ja Aqua di Gioia. Nyt on hajuvesivarastot täydennetty ja iltalaukkukin napattu mukaan kaupanpäällisinä, ei huono. Aijoo, tulihan tuossa euroja kulutettua sen verran, että nyt on plakkarissa myös uudet risteilyt kahdelle hengelle - Tallinnan joulutorimatkat voimme buukata näillä kupongeilla! Vähän niin kuin olisi rahaa pistänyt pankkiin. Nyt vähän haikein mielin ensi vuoden risteilyä odottelemaan. Välillä on pohdittu, josko saataisiin samanmoinen reissu alkuvuoteenkin järkättyä, mutta taitaa olla niin, että vuosittaisessa reissussa on pysyminen kaikkien aikataulusäätöjen vuoksi. Jotta eikun heikun keikun ensi vuoteen!

1. Ihania nää sun ruokakuvat! Aivan upeita, kyllä kuule Lumia suoritui erinomaisesti tai sitten se on vaan se sun silmä. :) Linkkasin oman blogin tähän, jotta voi täälläkin käydä kurkkimassa reissuraporttia. Kiitos ihanasta reissusta ihana yhveli.

Tiia

1. Höh, menikö mun vastaus tuohon alle omana kommenttinaan - piti vastaamani, mutta metsään meni :)

2. Kyllä, myönnetään että etenkin ruokakuvat onnistuivat yli äyräiden - vai liekö syynä, että ne olivat niin herkullisia, ettei niistä huonoja kuvia voisi kuvitella tulevankaan?! :) Kiitos itsellesi ihana yhveli reissusta, oli taas niin hauskaa, kuten aina <3 Taas jaksaa uutta viikkoa aloitella, kun oli näin rentouttavan mukavaa :)

3. Voisin vaikka haaveilla olleeni mukana :)

1. Ootkin aina mielessä, että tuolla sitä tuli sunkin joskus taannoin asusteltua :)