perjantai 6. marraskuuta 2015

Ihana astanga!

Jokusen vuoden tauon jälkeen sain pinnistettyä itseni takaisin astangajoogan pariin. Olin kaavaillut kertauskurssia, mutta kun postilaatikkoon tupsahti tarjous Grouponilta astangajoogan alkeiskurssille, niin se oli siinä. Kertaaminenhan hoituisi yhtä lailla alkeiskurssilla. Oli muuten vielä todella hyvä tarjous: normaalihinta kurssille oli 79 € ja mä sain sen nyt Grouponilta 35 € hintaan. Viikonloppu siis lähti käyntiin Annankadun Astangajoogakoululla pe klo 17.30 ja edessä oli pari tuntia aurinkotervehdysten mieleenpalauttelua ja muutamia ensimmäisiä asanoitakin - eli niitä jooga-asentoja, joissa sitten pysytellään 5 hengityksen ajan. Harjoiteltiin tietysti oikeaoppista hengitystä joogaharjoituksen aikana ja lihaslukkoja (uddiyana bandha ja mula bandha). 

Itselläni on ollut vähän vaisuhko liikuntavaihe kesän alusta lähtien, koska kantapäätäni on vaivannut itsepintainen ja viheliäinen kantapääkipu (plantaarifaskiitti), joka sitten on estänyt juoksulenkit, koska em. vaivan aikana kantapään pitäisi antaa olla levossa. No kuinkas ihmeessä sekin sitten on mahdollista, kun pitäisi koiraakin lenkittää joo. Kun lisäksi taustalla on vielä monenmoista alaraajavaivaa eturistisideleikkauksesta jalkapöydän veneluun murtumiseen, ei näitä meikäläisen jalkoja ole voinut ihan priimaksi sanoa enää toviin. Kaikki edellä mainittu on ajanut kroppaa aina vaan enemmän toispuoleisen tuntuiseksi, minkä johdosta on pitänyt alkaa oikein pohtimaan, että millä homma hoituisi kivasti kuntoon, ja sehän se, astangajooga on oiva keino!

Sen voin kertoa jo eilisiltaisen perusteella, että kantapää ei ollut tänä aamuna enää lainkaan niin kipeä kuin monena aamuna tässä. Iso jee! Muutenkin kropassa erityisen hyvä olo - tietää jooganneensa. Tänään on edessä vielä 3 tunnin sessio astangajoogatietoa ja -harjoitusta, onpa ostettu 10 kerran korttikin jatkoa ajatellen. Viitaten aiempaan kirjoitukseeni koiranunista ja melatoniinista; joogaope kertoi, että unenlaadunkin pitäisi parantua astangaharjoitusten seurauksena - sopisi mulle :-)

Oottekos te kokeilleet astangajoogaa tai onko teillä kokemusta muista joogalajeista? Kertokaahan!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti