sunnuntai 27. joulukuuta 2015

Loppuvuoden Tallinnan matkoilta poimittua

Vähän piristystä piti keksiä tähän melkoisen pimeän lumettomaan ja välistä märkäänkin syksyyn: niinpä otettiin torstaina marraskuun 26. "äkkilähtö" MS Baltic Queenillä lahden toiselle puolelle keikkoja kuuntelemaan. Illan artistina oli aina niin upea Chisu ja jälkkäriksi esiintyi vielä Philharmonic.

Sääennuste ei ollut aivan parhaita, koska ennakoidut tuulet olivat hirvittäviä myrskylukemia ja se himppasen jänskätti, että mimmosille laineille päästäisiin keinumaan. Kyyti oli kuitenkin melkoisen tasaista - onneksi! Hyttikin oli vielä luokkaa parempi, koska teimme matkavarauksen niin viime tinkaan, että parempia hyttejä oli tarjolla edukkaasti :-)

Kelpo hytti :)

Chisu MS Baltic Queenillä Tallinnan satamassa esiintymässä

Chisu on paras

Philharmonic vielä viihdyttää bilekansaa Chisun jälkeen

Tiemme vei tietysti joulutorille piparkakun ostoon

Laivalle emme olleet varanneet aamiaista, joten maissa suunnistimme Vanalinna Kohvikiin omeleteille, ne on niin hyviä!

Skinka & juusto-omeletti, namskis! Muistakaa Vanalinna kohvik aamiaistarpeeseen Tallinnan vanhassa kaupungissa :-)

Meillähän olisi ollut paluu puolilta päivin MS Baltic Queenillä, mutta olimme saaneet vihiä kavereidemme Tallinnan reissusta ja heillä puolestaan oli paluu pe-iltana klo 18. Näinpä me tosiaan hypättiin botskista pois ja ostimme paluuliput samalle laivalle heidän kanssaan. Kamuille lähetettiinkin kuva-arvoitus torilta kuusen juuresta, että arvatkaas missä ollaan ja sitten sovittiin treffit Vanhan Kaupungin KarjaKelder-pubi/ravintolaan.

Oldest pub in Tallinn, KarjaKelder :-)

Niin hauska valaisin, olen ennenkin kuvannut näitä KarjaKelderin valaisimia

Paluumatkalla pysähdys Merekeskuksen yläkertaan yhdistetylle lounaalle/päivälliselle, entrecote valikoitui kaikille tarjoilijan sinnikkäästä suosituksesta ;-) Olikin sen suosituksen arvoinen.

Merekeskuksesta lähdimme kohti satamaa ja laivamatka sujui mukavasti laivan Karaokebaarissa. Vähän oltiin jännän äärellä taas tuulen suhteen; pe-aamulla jollain Tallinnan laivalla oli jouduttu hissit sulkemaan ja ihmiset olivat pitäneet kaiteista kiinni pysyäkseen pystyssä meren mellakassa, huh. Onneksi meidän laiva suoriutui jälleen ilman älytöntä merenkäyntiä. Sellainen oli meidän eka pikkupyrähdys lahden toiselle puolen.

Toista reissua pukkasi jo parin viikon päähän, kun olimme varanneet viikonloppureissun Tallinnaan. Lähdettiin pe 11.12. Eckeröllä klo 15.30 ja olimme varanneet menomatkaksi Loungen, jossa niin mukavasti voi napostella jotain pientä ja onhan siellä kahvit & viinitkin tarjolla. Ja sitten tsekkailemaan jouluista Tallinnaa! Lauantaina kävimme mm. Rocca al Mare -kauppakeskuksessa ja sieltähän tein nopsasti n. 45 minuutissa joululahjaostokset ja hyvään hintaankin vielä. Tämä täytyy tehdä ensi vuonna uudestaan: joulushoppingit Tallinnassa = vaihtelua Suomen valikoimaan hyvään hinta/laatu-suhteeseen, suits me! :-)

Paksu Margareeta valaistuna kivasti

Kiva PK Ilmarine -hotelli

Hotellin aulan joulutunnelmaa

Illalla Mad Murphy's irkkupubissa kanawingseillä...

...ja kanakeitolla :-)

Joulutunnelmaa Raatihuoneentorilla

Joulupukki jututti kaikkia kansallisuuksia naapurimaista, venäläiset, suomalaiset...

Terkut joulutorilta!

Nyt sitten vaan seuraavaa reissua odottelemaan ja suunnittelemaan! ;-)