maanantai 18. tammikuuta 2016

Tuhannen ja yhden yön Dubai

Su 27.12.
Tervetuloa mukaan matkallemme Dubaihin vuodenvaihteen 2015-16 ympärillä! Matkaan lähdettiin uuden karhealla lenttokenttäjunalla, toimi muuten älyttömän kätevästi: vain puoli tuntia ja oltiin perillä kentällä.

Matkan eka legi, lentokenttäjunalla Hki-Vantaalle
Ma 28.12.
Yölento kun oli, niin aamu valkeni uuden päivän puolella ja maanantaiaamuna anivarhain saavuttiin Dubaihin melko jännittävien turbulenssien kera. Onneksi lentoemännät eivät olleet moksiskaan, niin pystyi itsekin odottelemaan kohtuullisen rauhallisesti laskeutumista. Hotellimme oli Deiran puolella Dubaita, eli sillä "vanhalla puolella", jos nyt mitään Dubaissa voi kovin vanhaksi kutsua! Eli lentokentältä oli ihan lyhyt metromatka ja olimmekin jo hotellilla. Ihanan ystävällinen hotellihenkilökunta löysi meille vielä huoneen jo aamulla, vaikka sisäänkirjautuminen olisi ollut vasta muistaakseni klo 15. Oli ihana käydä ottamassa pienet tirsat koko yön matkustamisen jälkeen ja sitten vasta päivän puuhiin. Aamiainen nautiskeltiin hotellissamme ja sen jälkeen mentiin toviksi vielä hotellin katolle poolille toipumaan yön matkustuksesta.

Ensimmäinen kerta kun itselläni oli Dubaissa, piti heti illalla lähtä katselemaan paikkoja. Moni toteaa Dubaissa käytyään, että siellä ei juurikaan voi kävellä minnekään. Tähän voin vaan sanoa, että jos oikein haluaa, niin on se kävelykin mahdollista, no ok, välillä vähän haasteellista, mutta pääosin kuitenkin mahdollista :) Päädyimme käppäilemään Deiran läpi kohti Dubai Creekiä ja Park Hyattia, josta löysimme illallispaikaksi Dubai Creek Golf & Yacht Clubin Boardwalk -ravintolan (miehelleni tuttu ja hyväksi havaittu aiemmilta reissulta :)

Ensimmäinen katsekontakti maailman korkeimpaan Burj Khalifaan 828m, vaikuttava näky

Liikehuoneistolta näyttävä Dubain yliopisto :-)

Dubai Creek & Park Hyattin portilla

Golf & Yacht Clubin aluetta

Alkupalaleivät Boardwalk -ravintolassa

Pitihän ne Calamarit testata täälläkin

Auringonlasku ja kaupungin siluettia, kaunista!

Ilta pimenee, valaistukset käyttöön

Ti 29.12.
Yleensä aloitimme päivät hotelliaamiaisella ja pienellä aamiaisensulattelutuokiolla hotellin poolilla. Näin siis tiistaiaamunakin. Tietysti kunnon turistin lailla jotain kohteita piti lähteä tsekkailemaan poolilla lekottelun jälkeen. Oli muuten jotenkin sen verran vilakka tuuli, että enpä päätynyt minäkään uima-altaaseen lainkaan, vaan tyydyin sudokuun & lukemiseen sunbedillä. Poolin jälkeen päätimme ottaa suunnan kohti uudempaa Dubaita, eli metro alle ja kohti Burj Khalifaa & Dubai Mallia. Hauska yksityiskohta muuten metroissa: omat vaunut naisille ja lapsille! Kätevää, metroissa kun on melkoiset ruuhkat. Tietysti vaan hiukan hankala, kun miesseurassa matkustaa, niin ei pystynyt tätä etua hyödyntämään täysimääräisenä.

Dubai Mallin metroasemalta on aikamoinen kävely vielä itse ostarille, matkalla ovat liukuhihnat avittamassa taivalta.

Kattosomisteita Dubai Mallissa

Ostarin sisällä on myös the Souk, ehkä vähän fiinimpi kuitenkin kuin ne originaalit markkinat.

Kauppakeskuksen sisällä on myös valtava akvaario, todella vaikuttava, pelkästään ulkopuoleltakin ihailtuna!

Dubai Mallin ulkopuolelta näkymä pilvenpiirtäjiin, oikealla Address-hotelli, joka uudenvuodenaattona paloi :(
Käytiin ajelemassa hotellin hissilläkin, kun etsimme paikkaa, josta olisimme voineet käydä siemaisemassa
vaikka oluet (ei löytynyt)

Siinä se nyt on koko komeudessaan: Burj Khalifa samassa
kuvassa koko 828 m korkeudessaan!
Address -hotelli, joka parin päivän päästä oli ilmiliekeissä...
Aika hulppea kokonaisuus oli tuo Dubai Mallin alue. Sinne päätimme palata 1.1. jälkeen, kun Dubai Shopping Festival olisi alkanut :-) Tiistai-illalle mahdutimme vielä piipahduksen Irish Villageen, joka oli samalla suunnalla kuin edellisiltana visiteerattu Golf & Yacht Club. Irish Villagessa oli tosi kivaa irkkumusaa ja tietysti jotain pientä purtavaa ja juotavaa palan painikkeeksi. Paljon ehdittiin tuona päivänä!

Ke 30.12. - synttäripäivä!
Synttäripäivän ensimmäiset askelmerkit aamiaisen jälkeen oli kohti Gold Soukia ihan kävelymatkan päähän. Kivan kävelyn päätteeksi löytyihän se:

Gold Soukin sisäänkäynti

Kultaa yllin & kyllin

Paluumatkalla pientä remonttihommaa Dubain tyyliin, oli pakko ottaa kuva kun oli niin hauska!
Pilkistävän pilvenpiirtäjän kanssa...

Vähän erityistä synttäriksi oli pikkuillallisristely Grand Marinan alueella.

Sitä pilvenpiirtäjää oli ihan kunnolla toisen perään

Siellä se Burj Al-Arab'kin pilkottaa, maailman ainoa 7 tähden hotelli mainosten mukaan :-D

Atlantis-hotelli palmusaareen "kärjessä"
Skyscraperit iltavalaistuksissaan
Tanssisesityskin oikein oli vielä risteilyn loppupuolella

To 31.12. Uudenvuodenaatto
Uudenvuodenaattoa olimme pohdiskelleet koko alkureissun, että mitä tekisimme. Burj Khalifan ilotulituksia piti päästä jostain kuvaamaan, se oli varmaa (mulle ehkä isoin juttu, mitä odotin Dubain reissulta (juu-u oikeesti :)). Mulla oli oikein järkkäri+jalustakin mukana tätä tarkoitusta varten. Mutta Dubai tulisi olemaan täpösen täynnä ja pohdintaa vaikeutti sekin, että kuulimme metron lopettavan kulkemisensa jo klo 22?! Miten ihmeessä pääsisimme Dubai Mallilta kotiin, jos metro lopettaisi jo klo 22 ja takseihin olisi järjettömät jonot... Mietimme että mikähän idea sekin oikein on tällä ihmismäärällä, mutta asia kirkastui kyllä hieman myöhemmin. Hotellin respasta sanoivat, että olette takaisin hotellilla ehkä uudenvuodenpäivänä aamiaiselle, mutta kyllä teidän täytyy mennä sinne Khalifan juurelle, kun kerran olette täällä. Niin me sitten päätimme kuitenkin lähteä Dubai Mallin suuntaan menipä yritys syteen tai saveen. Metrosta jo katselin, että joku liekkien näköinen jutska vilahti ohi ja kerkesin miettiä, että onko Khalifa valaistu jotenkin liekeillä, mutta päästyämme Business Bayn metroasemalle (1 pysäkki Dubai Mallista eteenpäin, koska Dubai Mallin pysäkki oli suljettu) tajusimme, että kyseessä oli tulipalo! Ja sitten alkoikin tulla tiedustelevaa tekstaria, että olemmeko kunnossa, onneksi olimme. Tulipalon takia poliisit olivat vähän herkkiä ja muakin kehottivat laittamaan kameran pois, että kuvaaminen ei olisi sallittua. Noh, vähän jouduin siinä sitten varuillani olemaan, mutta taatusti aioin kokeilla ilotulituskuvia ja ihan kivasti mielestäni onnistuinkin.

Aikamoinen tungos Business Bayn metroasemalla pari tuntia ennen vuoden vaihtumista, huhhei!
Address-hotelli roihuaa keskellä kuvaa...

Ensimmäinen onnistunut ilotulituskuva jee!

Jossain vaiheessa havahduimme siihen, että kyllähän nuo metrot tuossa vielä kulkevat ja siitä sitten tajusimme, että klo 22 raja tarkoitti ainoastaan sitä, että Dubai Mallin metropysäkki suljetaan silloin, huh! Eli ei hätää, pikkuisen ruuhkaista oli, mutta metrolla pääsimme takaisin Deiran puolelle ja hotellillemmekin (tosin pienen mutkan kautta: Metropolitan -hotellin Dublin Arms-pubissa piti käydä tsekkaamassa heidän uudenvuodenjuhliaan :-)

Pe 1.1. Uudenvuodenpäivä
Uudenvuodenpäivän aktiviteetit alkoivat hiukan aiottua aiemmin, kun hotellin pool oli kiinni kunnostustöiden vuoksi. Skipattiin suoraan päivän myöhempään ohjelmaan, eli lähdetiin kohti joenrantaa, jossa oli venetaksiasema. Siitä nappasimme venetaksin ja ajelimme joen yli Old Soukiin. Siellä oli kyllä kunnon basaarimeininki, kauniita pashminoita heiteltiin suoraan harteille, jotta asiakas olisi pakotettu liikkeeseen sisälle. Sai olla tiukkana myyjien kanssa. Teimme kuitenkin pieniä ostoksia: kauniit sohvatyynynliinat ja vihdoin löytyi myös valkoinen puuvillahuivi auringonsuojaksi. Paluumatka Deiran puolelle tehtiin Abra-venetaksilla. Taksiasema oli aika passelisti lähellä maustesoukia, josta tarttui myös pientä tulista tuliaista kotimaahan omaan keittiöömme.

Abran kyydissä
Illalla nappasimme taksin ja suuntasimme illalliselle Hard Rock Cafeeseen, joka sijaitsee Festival City Mallissa. Ruoat olivat yhtä hyviä kuin missä muussakin HRC:ssa, mutta vähän jäi jälkikäteen harmittamaan, ettei tutkailtu Festival Cityä tarkemmin: siellä (-kin) olisi netti-infon perusteella ollut vaikka minkälaista nähtävää - kuten nyt Dubaissa muutenkin ;)

Testissä Cobb's salad

La 2.1.
Loppuloma alkoi jo häämöttää ja alkoi olla viimeiset mahdollisuudet käsillä sisällyttää rantsuelämää lomaamme, jos meinasi. Niinpä selvittelimme julkisten biitsien sijainteja ja Jumeirah biitsiltähän sitä julkista valkoisen hiekan pätkää löytyi. Metrolla tuntui pääsevän hiukan huonosti perille; vielä olisi ollut jotain kilsoja käveltävänä, että olisi päädytty biitsille saakka. Niinpä otimme jälleen abran ja päädyimme Old Soukiin. Abralla veneillessä tapahtui aika wau-juttu, kun bongasin ison rauskun hyppäävän vedestä pinnan päälle ja takaisin! En tiennytkään, että ne hyppelevät noin delfiinin lailla pinnan päälle ja takaisin, oli hieno!

Tällä kertaa menimme nopean päättäväisesti ohi kaikkien Old Soukin innokkaiden myyjien ja nappasimme taksin kohti rantaa. Sivujuonne muuten taksikuskeista: he ovat välillä autuaan tietämättömiä, minne asiakkaat tulisi kuljettaa ja ellet itse ole hyvinkin selvillä suunnista = osaa neuvoa kuskia risteys risteykseltä, saattaa olla kannattavampaa vaihtaa taksi (taksit noin muuten ovat hyvä ja halpa tapa liikkua Dubaissa, kun vaan muistaa ruuhkat..). Tällä kertaa löysimme kuitenkin tosi hyvin biitsille (mutta ne ruuhkat!) ja nyt oltiin jo sitten lähempänä Burj Al-Arabiakin. Ei me kauaa viihdytty biitsillä, mutta tärkein tuli tehtyä, eli nyt voin sanoa uineeni Persianlahdessa :)

Su 3.1.
Viimeistä päivää vietiin, kun kohdalle osui ensimmäinen sadepäivä! Ja että sitä vettä tulikin. Sehän oli juuri sopiva shoppailupäivä, eli nenä vaan kohti Dubai Mallia & 1.1. alkanutta Shopping Festivalia. Pyörimme Dubail Mallilla eessun taassun, vähän tuli tsekkailtua kameran objektiiveja, kummitytölle ripsiväriä jne., mutta täytyy tunnustaa että yhden yhtään mitään ei tullut meillä ostettua tuolta. Ehkä se ostari oli liian iso kokonaisuus ja olihan siellä melko hulppeitakin ne kaupat, että alehinnat oli nekin vielä aikas hintavia meitsin kukkarolle. Aikamme sisätiloissa lompsittuamme menimme vielä kahville ulos ja imimme viimeisiä Dubai -näkymiä verkkokalvoillemme. Vähän piti kierrellä vielä ympäristöä parhaimman kuvauspaikan löytämistä varten, koska olin bongannut, että Dubai Mallin ja Burj Khalifan välissä olevalla Burj Lakella esitetään Dubai Fountains Show joka ilta puolen tunnin välein alkaen klo 18. Tätä varten siis piti kuvauspaikka löytää ja kuvailla vähän muutenkin vielä ympäristöä, kun sadekin oli kaikonnut.

Burj Khalifa auringonpaisteessa, on se komia!
Palanut Address -hotelli
Souk Al Baharin sisäänkäynti
Vihdoin kuvauspaikka löytyi, odotteluaika kului ja suihkulähdeshow pääsi alkamaan. Olihan se hieno - sekin. Vaikkakin pohjautuu kuulemma Las Vegasin Elviksen tahdissa tanssiviin suihkulähteisiin, lyö tämä esitys laudalta ilmeisesti senkin. Voin kuvitella. Video tanssivista Dubain suihkulähteistä kannattaa käydä kurkkaamassa täältä:  Dubai Fountains Show 3.1.2016

Dubai Fountains Show, wow

Suihkulähteet nousevat jopa 150 metriin!

Surkeaa Shopping Festival -keikkaa Dubai Mallilla koitimme vielä paikata piipahtamalla Al Gurair -ostarilla paluumatkalla. Mieheni siinä onnistuikin ja hänelle löytyi enemmänkin ostoksia - minä sitten tyhjin käsin suoritin tämänkin shoppailukeikan. Uskomatonta. Näiden mutkien jälkeen olikin ikävin osa lomaa edessä; paluu hotellille, pakkaamaan ja pikku-unille ennen paluulentoa kotiin aikaisin aamuyöstä. Respasta tilasimme herätyksen klo kolmeksi ja se herätti meidät varmasti (viitaten aiempaan postaukseen Turkin reissusta ja torkkunapin käytöstä :) ja pääsimme matkaan kenttää kohden. Dubain tyyliin kaikki putiikit olivat kentällä auki huolimatta ajankohdasta keskellä yötä. Nekin kaupat saivat olla rauhassa auki, kun vähän unenpöpperössä taivuimme vain kahvittelemaan oikein tyylitellyllä cappuccinolla:

Tämän Costan cappuccinon siivin lennähdimme takaisin kotimaahan monta kokemusta rikkaampana. Ja täytyy Dubaistakin todeta, että tuskin oli viimeinen visiitti sinne, sen verran siellä oli kaikenmoista koettavaa ja nähtävää plus upeat kuvauskohteet, joita riittää vielä reissulle jos toisellekin tulevaisuudessa. Seuraaviin kertoihin siis :)