keskiviikko 7. syyskuuta 2016

Tallinna Teletorn ja uudelleenitsenäistymispäivä 20.8.2016

Elokuun puolivälissä päätimme lähteä käväisemään Tallinnassa ihan yökylässä. Majoituttiin vanhan kaupungin pikkuhotellissa, Three Crowns nimeltään. Hotellin yhteydessä toimii kiva samanniminen ravintola, joka tarjoili reissulaisille maukkaan kana-caesarsalaatinkin. Nälkä siirtyi hyvin eteenpäin, että malttoi odotella illallisreissua Tallinnan TV-torniin, Teletorniin, jossa en vielä koskaan ollut käynytkään. Täytyy laajentaa reviiriä joka reissulla - ainakin yrittää laajentaa :)

Ennen illallista pyörimme hotellimme lähikulmilla ja kun näimme tien varressa kyltin Chocolatiereen, pitihän sitä mennä tsekkaamaan. Samassa yhteydessä toimi myös kahvila. Näytti kyllä tosi viihtyisältä tuo miljöö, mutta emme päätyneet kahville eikä edes suklaan ostoon.

Vihdoin oli aika ottaa suunta Teletornia kohden. Kävelimme varmaan ensimmäisen puolikkaan reilu 10 km matkasta, mutta sitten piti ottaa taksi. Olisi mennyt aika tiukille, tullut kuuma ja muutenkin käppäily alkoi mennä jo urheilulenkistä. Mutta taksilla siis pääsimme perille uhkaavien pilvien ehtimättä ropauttaa sadetta niskaamme.

Hissillä korkeuksiin
Ravintolakerrokseen piti vielä nousta yksi kerros rappusin ja siinä alemmalla tasolla oli kaikenmoista mielenkiintoista infoa, mm. etäisyyksiä eri kaupunkeihin. Olipa siellä "lasilattiakin", josta näkyi koko matka 175m alaspäin - hypätköön lasille ken uskaltaa!

Keli oli aika jännittävä välistä, kun mietti, että ollaan siellä korkeuksissa ja synkät pilvet leijuivat niin lähellä. Alkoihan sitä vettäkin piiskata ja mielikuvitus oli villinä, että mitä jos salama iskee, hui. No ei iskenyt ja kaikki hyvin.

Ruokavalinta oli helppo, otimme molemmat Teletornin 3 ruokalajin kesämenun, joka osoittautui yhtä herkulliseksi kuin mitä lista antoi olettaa.

Tervetuloa Pohjois-Euroopan korkeimmalla sijatsevaan ravintolaan!

Ilmakin alkoi kirkastua ja pääsimme ulkotasanteelle kuvailemaan auringonlaskua.

Vessaselfie, kerta se on ensimmänenkin ;)
Palattuamme maan tasalle, löysimme hauskan uutistenluku-nurkkauksen. Siellä tosiaan pääsi lukemaan ihan uutisia itse (omavalintainen aihe) ja uutisteksti ponnahti prompteriin. Hauska! Uutisoinnin jälkeen oman pätkän pystyi lähettämään vaikka itselle meilillä. Kiva muisto.

Teletorn iltavalaistuksessa
Lauantaiaamu valkeni ja meillä oli ajatus mennä käymään enemmän ajan kanssa Karnaluksissa käsityöläisten apajilla. Edellisellä kerralla ehdimme piipahtaa vain vajaan tunnin ja puhuimme silloin, että paikassa vierähtäisi helposti tunti jos toinenkin. Tänään siis sinne. Sää oli kaunis ja huh niin lämmin, joten lähdimme kävellen 2,5 kilometrin matkaan. Perille saavuttuamme kolahti tosissaan jo tiedossa oleva juttu, tänä lauantainahan oli Viron uudelleenitsenäistymispäivä, joten Karnaluks oli tietty kiinni! Argh. Noh, kivaksi aamulenkiksi jäi se käpöttely ja palasimme Raatihuoneentorille fiilistelemään uudelleenitsenäistymispäivän juhlintaa.

Lounastelemassa kävimme Clayhills Gastropubissa, jossa nautimme jo tutuksi tullutta annosta Tuna Tataki, nammmm!!!

Uudelleenitsenäistymistä juhliakseen Tallinnan vanhimmasta pubista Karja Kelderistä löytyi päivään sopiva hot shot:

Nopeasti tällaiset pikkupiipahdukset tulevat myös päätökseensä ja kotimatka odotti. Tällä kertaa Tallinnassakin oli ihan tosi paljon kaikenlaisia tietöitä, jotka vähän vaikeuttivat kulkua. Myös Merekeskuksen viereen oli vihdoin alettu rakentaa - monesti sitä on jo ehtinytkin ihmetellä, että eikö tähän koskaan meinata tehdä yhtään mitään. Mutta nyt on siis pukannut rakennusta ja toistakin.

Näihin kuviin ja tunnelmiin - Karnaluksin pidemmästä visiitistä ei siis vieläkään saanut juttua aikaiseksi, mutta ehkäpä vielä tälle syksyä :)