maanantai 7. elokuuta 2017

Passage to Panama: 6. stopilla safarille Guatemalaan

Niin se matka etenee ja seuraavaksi oli vuorossa toinen visiittimme Guatemalaan. Kun edelliskerralla reilut pari vuotta sitten kävimme itärannikon puolella Santo Tomas de Castillan satamassa ja sitä kautta Quiriguan mayarauniolla, niin nyt oli vuorossa Puerto Quetzal ja aivan toisenlainen retki nimeltä Auto Safari Chapin.

Matkaan lähdettiin bussilla ja opas kertoili tavalliseen tapaan Guatemala-tietoa samalla kun retkeläiset silmäilivät ohi vilistävää ympäristöä; sokeriruokoviljelmiä ja horisonttiin piirtyviä tulivuoria täälläkin. Saimmepa lahjaksi myös guatemalalaiset ystävyysrannekkeet. Kun ne solmi ranteeseen, sai toivoa. Rannekkeeseen tehtiin kolme solmua, joiden kohdalla ensin oli turistin vuoro toivoa ja kolmannen solmun kohdalla Guatemala esitti toiveen, että palaisimme joskus sinne. No me oltiin jo toista kertaa siellä, että joskopa se turisteeraus olisi osaltamme hoidettu, tai eihän sitä tiedä vaikka sinne joskus taas palattaisiinkin. Ranneketta kuuluu pitää siihen saakka, että se itsestään irtoaa ja kun se hetki koittaa, tehty toive toteutuu - jää nähtäväksi :)

Saavuttuamme määränpäähän, hyppäsimme aivan aluksi bussista nauttimaan guatemalalaista olutta ja ihan perus-ranskalaisia. Oli hyvänmakuinen olut!

Siinä tarjoiluja nautiskellessamme bongasin ennen näkemättömän albiino-riikinkukon! Se oli siis mulle aivan uutta, mutta ilmeisimmin albiinoja löytyy lajista kuin lajista. Kaunis oli sekin. Olisipa ollut hieno, kun olisi vielä leväyttänyt pyrstönsä auki koko komeuteen ja oisin saanut siitä kuvan. Mutta ei se alkanut koreilemaan tämän enempää.

No sitten kun oli oluet juotu ja ranskiksiakin maisteltu, lähdettiin bussilla kiertämään.

Vesipuhveli kylpemässä

Virtahepoja

Strutseja

...ja kirahveja

Kudu antilooppi (tms. antilooppi :)
No niin ja sitten päästiin jännittävälle alueelle, leijonia!

Aika rauhassa tämä uros köllötteli ja vahti etäämpänä lepäilevää rouvaansa.

Rouva Leijona
Bussiajelun jälkeen lähdimme vielä pienelle kävelylle ja näimme lisää lajeja kuten esim. papukaijoja, kilpikonnia, pöllöjä, krokotiilin, pythonin, hämähäkkiapinoita ja valkoisia pelikaaneja.

Kiva ja aika laaja kattaus eri lajeja nähtiin tällä safarilla. Bussi ajoi meidät takaisin satamaan ja siinä oli vielä sellainen pieni esterata basaarien muodossa ennen kuin pääsi takaisin laivan kyytiin. Kovia kauppanaisia ja -miehiä olivat nämä myyjät enkähän minäkään päässyt ohittamaan putiikkeja ilman guatemalan jadesta tehtyjä korva- ja kaulakoruja... Jadehan on yleisimmin vihreää, mutta niitä on myös mustia, ja omat koruni ovat juuri tällaisesta mustasta jadesta tehdyt ja niin mieluiset.

Guatemalan kokemuksia rikkaampina kohti seuraavaa kohdetta, Acapulcoa Meksikossa!